Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) ir nosūtījusi partneriem priekšlikumus apspriešanai par pedagogu darba slodzes balansēšanas turpināšanu, lai veicinātu uz katra bērna izaugsmi vērstu mācību procesu un izglītības kvalitāti. LIZDA nosūtīja arī priekšlikumus par ieteicamo pedagogu minimumu uz izglītojamo skaitu pirmsskolās, un tie balstās uz jau esošo pozitīvo praksi pašvaldībās, kā arī OECD un EK ieteikumiem.
LIZDA aktīvi turpina risināt izglītības iestāžu pedagogu nodarbinātības aktuālos jautājumus, kas saistās ar darba slodzes sabalansēšanu visām pedagogu grupām turpināšanu no 01.09.2024. un no 01.09.2025. Izsakām pateicību tām pašvaldībām, kas šo slodzi ir uzsākušas balansēt no 01.09.2023., jo, IZM ir konstatējusi,- vērtējot 2023./2024. mācību gada vispārējās pamata un vidējās izglītības iestāžu skolotāju tarifikācijas datus Valsts informācijas izglītības sistēmā, skolotājiem, kas tieši nodrošina mācību priekšmetu mācīšanu, tarificēto mācību stundu īpatsvars slodzē amatam vidēji ir 67%, savukārt 2022./2023.m.g. šis rādītājs bija 72%, kas liecina, ka attiecīgi tarificētajam mācību stundu skaitam papildus tiek apmaksātas stundas citu pienākumu veikšanai.
Lūdzam pašvaldības atbalstīt LIZDA šādos centienos uzlabot pedagogu nodarbinātību, balansējot darba slodzi sekojoši:
- Ministru kabineta 2016.gada 5.jūlija noteikumos Nr. 445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.445) tiek noteikta pedagogu ieteicamās darba slodzes nedēļā aprēķināšana atbilstoši mācību priekšmetam:
- no 2024. gada 1. septembra tiek noteiktas līdz 21 mācību stunda un ne mazāk kā 15 stundas citiem pienākumiem, no 2025.gada 1.septembra tiek noteiktas līdz 20 mācību stundām un ne mazāk kā 16 stundas citiem pienākumiem:
- matemātikas mācību joma: matemātika + specializētie kursi (vidusskolā);
- valodu mācību joma: Latviešu valoda, mazākumtautību valodas, svešvalodas + specializētie kursi (vidusskolā);
- kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību joma: literatūra + specializētie kursi (vidusskolā).
- no 2024. gada 1. septembra tiek noteiktas līdz 22 mācību stundām un ne mazāk kā 14 stundas citiem pienākumiem, no 2025.gada 1.septembra tiek noteiktas līdz 21 mācību stundām un ne mazāk kā 15 stundas citiem pienākumiem:
- sociālā un pilsoniskā mācību joma: sociālās zinības (1.–3. klase), sociālās zinības un vēsture (4.–6. klase), sociālās zinības, Latvijas un pasaules vēsture (7.–9. klase) + specializētie kursi (vidusskolā);
- dabaszinātņu mācību joma: dabaszinības (1.–6. klase), fizika, ķīmija, bioloģija, ģeogrāfija (7.–9. klase); astronomija (vidusskolā) + specializētie kursi (vidusskolā);
- tehnoloģiju mācību joma: dizains un tehnoloģijas, datorika (pamatskolā); dizains (vidusskolā); + specializētie kursi (vidusskolā);
- No 2024. gada 1. septembra tiek noteiktas līdz 23 mācību stundām un ne mazāk kā 13 stundas citiem pienākumiem, no 2025. gada 1.spetembra tiek noteiktas līdz 22 mācību stundām un ne mazāk kā 14 citiem pienākumiem:
- kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību joma: vizuālā māksla, mūzika, teātra māksla + specializētie kursi (vidusskolā);
- tehnoloģiju mācību joma: inženierzinības (pamatskolā); programmēšana, robotika (vidusskolā); + specializētie kursi (vidusskolā);
- veselības un fiziskās aktivitātes mācību joma: sports un veselība, valsts aizsardzības mācība (vidusskolā);
- starpdisciplinārais kurss;
- no 2024. gada 1. septembra tiek noteiktas līdz 21 mācību stunda un ne mazāk kā 15 stundas citiem pienākumiem, no 2025.gada 1.septembra tiek noteiktas līdz 20 mācību stundām un ne mazāk kā 16 stundas citiem pienākumiem:
- tiek saglabāta spēkā esošā pedagogu darba slodzes noteikšanas metodika – pedagogu darba slodzes sadalījums Latvijā tiek noteikts nedēļas ietvaros astronomiskās stundās, mācību stunda tiek pielīdzināta astronomiskajai stundai. Tas tiek noteikts MK noteikumos Nr.445.
- Ministru kabineta noteikumu Nr.445 pielikumā darba slodze nedēļā (mācību stunda/nodarbību vadīšanai astronomiskajās stundās) visiem pedagogiem tiek noteikta stundu izteiksmē visiem, nevis procentuāli;
- Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr.716 “Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem” tiek noteikts pedagoģiskā personāla minimums pirmsskolas izglītības iestādēs, ņemot vērā izglītojamo skaitu (Pielikums), kā arī noteikumos tiek veikti grozījumi, kas paredz pedagogiem citu pienākumu pildīšanu bez izglītojamo klātbūtnes;
- līdz 2024.gada 20. jūnijam tiek pilnveidotas “Vadlīnijas pedagogu darba slodzes līdzsvarošanai”, kas nav normatīvais akts, bet ir saistošs izglītības nozares darbiniekiem un sniedz skaidrojošus ieteikumus, metodiskus norādījumus;
- pedagogiem darba slodzes balansēšanas rezultātā netiks palielināts mācību stundu skaita maksimums, netiks samazināta darba stundas vērtība un apmaksātais darba laiks citiem pienākumiem, tiks palielinātas viena izglītojamā izmaksas un no valsts budžeta piešķiramais finansējums pedagogu darba samaksas nodrošināšanai proporcionāli pedagogu likmju pieaugumam;
- virzot reformas, netiks palielināts mācību stundu skaits, ņemot vērā kopējo darba stundu skaitu, kā arī netiks pieļauts stundu skaita samazinājums citiem pienākumiem salīdzinājumā ar uz 2024.gada maijā spēkā esošo normatīvo regulējumu MK noteikumos Nr. 445.
LIZDA informē, ka kapitālizdevumi izglītībā (% no visiem izdevumiem) Latvijā vidēji sastāda 18%, Igaunijā 11,5%, Lietuvā 6,5% (oecd-ilibrary.org/3197152b-ne.pdf). Ņemot vērā ierobežotos resursus, aicinām visus sociālos un sadarbības partnerus nacionālā līmenī izvērtēt izdevumu prioritātes par labu cilvēkresursam, saskaņā ar ilgtermiņa konceptuālo dokumentu “Latvijas izaugsmes modelis: Cilvēks pirmajā vietā” (https://likumi.lv/ta/id/217923-par-konceptuala-dokumenta-apstiprinasanu).
Ņemot vērā pedagogu darba apstākļu uzlabošanos, LIZDA aicina pašvaldības pārskatīt un izvērtēt iespēju paaugstināt darba samaksu arī izglītības iestāžu tehniskajiem darbiniekiem, tajā skaitā, skolotāju palīgiem, kā arī pašvaldības Izglītības pārvalžu vadītājiem un darbiniekiem, lai nodrošinātu darba samaksas samērīgumu atbilstoši attiecīgā amata atbildībai un pienākumiem vienlīdzīgi visā pašvaldības izglītības sistēmā.
LIZDA izsaka pateicību par līdzšinējo sadarbību un atbalstu izglītības nozares darbinieku darba ikdienā.